herman-anja-bali.reismee.nl

Chumphon

Na het ontbijtje halen we onze rugzakken op van de kamer en wandelen naar het busstation. Drie kwartier te laat komt de luxe bus, touringcar, die ons naar Chumphon zal brengen. We krijgen flesje water en een doosje met een broodje en bekertje erin. Al snel zien we uitgestrekte rijstvelden met bergen op de achtergrond en steeds meer palmbomen staan er langs de weg.
Na 1,5 uur wordt er door de steward iets aangekondigd, door de gebaren van onze mede passagiers begrijpen we dat we uit de bus gaan om te eten. Eerst gaat iedereen langs de toilet om vervolgens naar een aparte ruimte te lopen. Wij nemen voor 't gemak dezelfde route en wat blijkt: we hebben een soort all inclusive bustour geboekt. Voor ons staan een paar compleet gedekte stenen tafels met krukjes, met daarop een soort Thaise rijsttafel. Rijst wordt voor iedereen op het plastic bordje geschept, zelf kunnen we vanaf de draaischijf in 't midden van de tafel allerlei gerechten opscheppen, heerlijke, pittige currys, gekookte eitjes in een sausje, salades en een soort soep met gevulde okra. We eten gerechten die wij anders nooit besteld zouden hebben maar 't smaakt echt super lekker.
Na 20 minuten reizen we verder met een mooie nieuwe ervaring.
Pas eind van de middag arriveren we in Chumphon. We hadden uit de beschrijving begrepen dat dit een opkomende badplaats zou zijn maar het strand bleek nog 15 km verderop te zijn.
We zoeken een fijn hotel uit en besluiten morgen meteen verder te reizen, we willen weg uit de steden. Om uit Chumphon te komen is er alleen een mogelijkheid met een minivan, dit terwijl er een airport en een treinstation is. De aardige mevrouw in het hotel regelt voor ons de minivan naar Khao Sok.
Nu dit geregeld is wandelen we langs drukke straten van Chumphon, heel veel eet stalletjes en andere kraampjes. We lopen langs een soort loods waar het een drukte van belang is. Het blijkt een soort all you can eat and drink te zijn. Gezinnen, groepen jongelui en stelletjes zitten hier te eten. We kijken wat in het rond, waarna een vriendelijke man ons een tafeltje aanwijst.
Er wordt een karretje met een fles water, een fles cola en een bak met ijs naast de tafel gezet. Vervolgens komt er een pan met houtskool op tafel en daarop wordt een bolle deksel geplaatst met een stukje spek. Met het stukje spek wordt de deksel ingesmeerd. Nu kunnen we ons bordje gaan vullen met vlees en/of vis. De bolle deksel kan je het beste vergelijken met een steengril, er zit ook nog een opstaande rand aan waar steeds water wordt aangevuld zodat daar een heerlijke bouillon in ontstaat . De 200 Thai die daar ook aan het eten zijn lachen allemaal even vriendelijk naar ons en wij kijken naar hun om precies te weten wat de bedoeling is. We bakken onze stukjes vlees op de deksel, koken garnalen en groenten in het pruttelende water en hebben de grootste lol. Daarbij smaakt het allemaal lekker, ik eet zelfs een paar sushis. Herman bestelt er nog een grote fles bier en we vragen ons af wat de rekening zal zijn. Maar voordat we gaan betalen halen we nog iets van het toetjes buffet (vers fruit, cake en drilpudding). De rekening bedraagt 485 bath (nog geen 15 euro). Wat een ervaring!