herman-anja-bali.reismee.nl

Naar Khao Sok

In alle vroegte, 6.30 uur, vertrokken we via Surat Thani, richting Khao Sok. Bij de overstap in Surat Thani moest eerst wat heen en weer gebeld worden maar gelukkig bleek alles in orde en konden we mee. De jonge chauffeur had er zin in en wist het gaspedaal goed te vinden. Voordat we vertrokken was er een inspecteur geweest die ons vertelde dat wij de veiligheidsriem om moesten doen, ik denk dat deze inspecteur de rijstijl van onze chauffeur kende. Met zweethandjes vlogen we over de weg. Een efteling attractie is er niets bij.
Om 12.30 arriveerden we bij het eindpunt, we hadden al een accommodatie geboekt en er stond een meneer met een pickup truck ons op te wachten. De rugzakken werden ingeladen en wij klommen erbij. Dit was voor Herman een bucket list dingetje, hij ging er helemaal van glunderen. Het ritje duurde maar kort maar was wel fun. De aankomst bij  Jungle hut resort was overweldigend, mooie hutjes op palen omgeven door prachtige natuur.
Op loop afstand waren wat winkeltjes en restaurantjes. We besloten te lunchen aan de rivier. Ondertussen begon het keihard te regenen.
Maar wij genoten van de heerlijke Thaise lunch.
Toen het weer droog was deden we nog wat inkopen voor de tocht van morgen, wat makkelijke schoentjes, waterdichttasje voor de mobiel en anti muggen spray.
We namen een Thaise massage en aten bij een pizzeria.

Chumphon

Na het ontbijtje halen we onze rugzakken op van de kamer en wandelen naar het busstation. Drie kwartier te laat komt de luxe bus, touringcar, die ons naar Chumphon zal brengen. We krijgen flesje water en een doosje met een broodje en bekertje erin. Al snel zien we uitgestrekte rijstvelden met bergen op de achtergrond en steeds meer palmbomen staan er langs de weg.
Na 1,5 uur wordt er door de steward iets aangekondigd, door de gebaren van onze mede passagiers begrijpen we dat we uit de bus gaan om te eten. Eerst gaat iedereen langs de toilet om vervolgens naar een aparte ruimte te lopen. Wij nemen voor 't gemak dezelfde route en wat blijkt: we hebben een soort all inclusive bustour geboekt. Voor ons staan een paar compleet gedekte stenen tafels met krukjes, met daarop een soort Thaise rijsttafel. Rijst wordt voor iedereen op het plastic bordje geschept, zelf kunnen we vanaf de draaischijf in 't midden van de tafel allerlei gerechten opscheppen, heerlijke, pittige currys, gekookte eitjes in een sausje, salades en een soort soep met gevulde okra. We eten gerechten die wij anders nooit besteld zouden hebben maar 't smaakt echt super lekker.
Na 20 minuten reizen we verder met een mooie nieuwe ervaring.
Pas eind van de middag arriveren we in Chumphon. We hadden uit de beschrijving begrepen dat dit een opkomende badplaats zou zijn maar het strand bleek nog 15 km verderop te zijn.
We zoeken een fijn hotel uit en besluiten morgen meteen verder te reizen, we willen weg uit de steden. Om uit Chumphon te komen is er alleen een mogelijkheid met een minivan, dit terwijl er een airport en een treinstation is. De aardige mevrouw in het hotel regelt voor ons de minivan naar Khao Sok.
Nu dit geregeld is wandelen we langs drukke straten van Chumphon, heel veel eet stalletjes en andere kraampjes. We lopen langs een soort loods waar het een drukte van belang is. Het blijkt een soort all you can eat and drink te zijn. Gezinnen, groepen jongelui en stelletjes zitten hier te eten. We kijken wat in het rond, waarna een vriendelijke man ons een tafeltje aanwijst.
Er wordt een karretje met een fles water, een fles cola en een bak met ijs naast de tafel gezet. Vervolgens komt er een pan met houtskool op tafel en daarop wordt een bolle deksel geplaatst met een stukje spek. Met het stukje spek wordt de deksel ingesmeerd. Nu kunnen we ons bordje gaan vullen met vlees en/of vis. De bolle deksel kan je het beste vergelijken met een steengril, er zit ook nog een opstaande rand aan waar steeds water wordt aangevuld zodat daar een heerlijke bouillon in ontstaat . De 200 Thai die daar ook aan het eten zijn lachen allemaal even vriendelijk naar ons en wij kijken naar hun om precies te weten wat de bedoeling is. We bakken onze stukjes vlees op de deksel, koken garnalen en groenten in het pruttelende water en hebben de grootste lol. Daarbij smaakt het allemaal lekker, ik eet zelfs een paar sushis. Herman bestelt er nog een grote fles bier en we vragen ons af wat de rekening zal zijn. Maar voordat we gaan betalen halen we nog iets van het toetjes buffet (vers fruit, cake en drilpudding). De rekening bedraagt 485 bath (nog geen 15 euro). Wat een ervaring!

Phetchaburi

Zoals afgesproken brengt de mevrouw van de scooterverhuur ons naar het busstation. Kaartjes (320 bath voor 2 personen) naar Phetchaburi zijn zo gekocht. We hebben nog ruim half uurtje voordat de minivan vertrekt dus fixen we een tosti en ijskoffie. De minivan vervoert behalve personen ook veel goederen. Alles wordt vakkundig opgestapeld. Binnen 2 uurtjes arriveren we in Phetchaburi en worden gedropt bij een winkelcentrum, niks geen taxidrivers die ons aanspreken. Onder 't genot van kopje koffie boeken we een hotel. Als we naar buiten lopen blijken de mannetjes die daar zitten allemaal een scooter te hebben waarmee ze ons wel willen vervoeren. Met rugzak en al stappen we achterop en 10 minuten later komen we bij ons hotel aan.
Groot kingsize bed, wat later blijkt keihard te zijn, prima kamer.
Even buiten het hotel is er ook een busstation hierbij vinden we opnieuw 2 motorrijders die ons naar Tham Khao Luang willen brengen. Dit is een grot met prachtige boeddhabeelden, sprookjesachtige lichtval en véél, heel veel apen. Op de rit erna toe zien we al veel aapjes.
Nietsvermoedend arriveren we en wandelen we richting de grot. Opeens begint er een Thaise mevrouw te roepen en zitten er allemaal apen om ons heen. Herman heeft zakje chips in zijn handen en daar blijken deze apen dol op te zijn. We hebben geen tas bij ons om de chips in op te bergen, onder je shirt is ook geen goed idee. Ondertussen staat de Thaise mevrouw, gewapend met katapult, bij ons om ons tegen de apen te beschermen. Herman geeft zijn zakje chips weg aan de mevrouw en mompelt iets "for the children".... Als het zakje chips maar weg is... na 10 meter likt er een hond aan Herman zijn benen, stukje verderop kunnen we er niet door vanwege een slang.... Tja, best avontuurlijk zo'n bezoekje aan een grot. Maar zodra we de grot daadwerkelijk binnen gaan hangt er een serene rust, is er sprookjesachtig licht door de gaten hoog in de grot, staan en liggen er mooie boeddha beelden, loopt er rustig een monnik te wandelen en is er geen aap meer te bekennen....
Eenmaal terug bij 't hotel willen we de bus voor morgen regelen, in Phetchaburi is verder niet veel te beleven en zijn er geen toeristen. Op zich is dat laatste leuk maar daardoor blijkt het regelen van een volgend bustourtje wat lastiger. Na lang zoeken worden we aangesproken door een aardig schoolmeisje, zij weet naar welk busstation we moeten. Haar moeder heeft een eetstalletje. De moeder biedt aan om ons ff naar 't busstation te brengen. Ze draait het gas onder de wokpan dicht en start de scooter. Ik stap bij haar achterop en binnen 2 minuten sta ik bij het busstation. Met handen en voeten regel ik 2 kaartjes voor de busreis van morgen, voordat ik klaar ben staat Herman al achter mij. De mevrouw is gewoon heen en weer gereden, zo aardig!
Nu dit eenmaal geregeld is lopen we terug naar de mevrouw, kopen iets bij haar stalletje en informeren nog naar een restaurantje /caféetje. Er is helemaal niets te vinden. Eerst maar een pizza eten bij de pizza hut (die is er dan wel weer!).
Google maps zegt dat er 20 minuten verder een café is, echter daar aangekomen blijkt het wederom niet te kloppen. We geven het op, kopen een biertje en iets wat op wijn lijkt bij de 7eleven en drinken dit op de hotel kamer op. Daarna lopen we terug naar een stalletje waar ze patatjes bakken. Het is zo'n beetje het enige stalletje wat nog open is en de tafeltjes zijn gevuld met Thaise jongelui.
Daarna lekker douchen en slapen op een groot maar keihard bed!

Erawan watervallen

Vandaag vroeg het wekkertje gezet om naar de Erawan watervallen te gaan. Vanaf Kanchanaburi is dit 90 km dus zo'n 2 uurtjes op de scooter.
De Erawan watervallen zijn een van de mooiste watervallen van Thailand maar het kan er nogal druk zijn dus willen wij zorgen er op tijd te zijn.
De scooters blijken lekker hard te kunnen en soms tikken we zelfs 80 km/uur aan, we noemen het dan wel scooters maar met 125cc is het eigenlijk een kleine motor.
We laten al snel Kanchanaburi achter ons en rijden over een prima weg naar de watervallen.
Parkeren de scooter en beginnen aan de wandeling. De meesten mensen trekken hier wandelschoenen voor aan, de Thai doen dit op blote voeten en wij kiezen voor de tussenoplossing, gewoon op de Reef slippertjes, met daarbij de afspraak dat als het niet meer te doen is op de slippertjes dat we dan terug gaan.
De erawan watervallen bestaan uit 7 levels, de eerste 4 zijn via een goed wandelpad te bereiken. Alle doorkijkjes en levels zijn paradijselijk mooi (zie foto's). De warmte maakt de klim extra zwaar maar de omgeving maakt het zeker de moeite waard.
Vanaf level 4 is er geen duidelijk pad meer omhoog en moet jezelf de beste route bedenken. Over glibberige stenen en boomstronken, door stromende beekjes wordt het een hoop geklauwter en geklim. Maarja als je bij level 5 bent wil je door. De slippertjes lijken het te houden en 2 uur later staan we op de top, we did it!
Lichtelijk uitgeput, met trillende benen, genieten we van onze prestatie en het uitzicht.
De terugtocht is eenzelfde uitdaging maar 1500 meter later staan we bij level 1. Mijn telefoon geeft aan dat ik 10000 stappen heb gedaan, mijn lijf zegt wel 100000, ach het maakt ook niet uit, het bezoek aan de Erawan watervallen was zeker de moeite waard.
Na een colaatje stappen we op de scooter om halverwege een bordje Padthai te eten bij een stalletje langs de weg.
We besluiten de dag met een drankje op terras met uitzicht op de brug over de River Kwai.
Een goede ambiance om plannen voor de volgende dag te maken. Op internet kunnen we geen bussen vinden die ons verder naar 't zuiden brengen dus we besluiten zelf eens te checken bij het busstation. Dat blijkt super makkelijk te zijn. Ieder uur vertrekt er een minivan richting Huahin met tussenstop in Phetchaburi.
We leveren onze scooters alvast in en regelen meteen vervoer voor morgen ochtend om naar het busstation te gaan.
Daarna nog een heerlijke maaltijd bij een restaurantje met Noord Thaise gerechten, drankje toe en lekker slapen in de oase van rust in ons hutje.

Kanchanaburi

Herman is al vroeg wakker en verzorgt een ontbijtje op bed.
Vandaagwillen we naar Kanchanaburi reizen.
Vanaf Khao San road nemen we een Grab(soort Uber) taxi naar Southern Bus Terminal. Na eventjes zoeken vinden we de lokale bus naar Kanchanaburi. 10 minuten later vertrekt de bus en blijken wij de enige toeristen te zijn, altijd leuk!
2.5 uur later arriveren we in Kanchanaburi, we nemen een tuktuk richting de Bridge over the river Kwai. Omdat het natuurlijk al lunch tijd is scoren we een lekker bordje noodles alvorens op zoek te gaan naar een leuke overnachtingsplek. Ik had iets op maps gezien. Het plekje zou leuk langs de rivier liggen. 15 minuten lopen moet te doen zijn. Echter met volle bepakking en verzengende hitte wordt dit een heftig klusje. De navigatie stuurt ons een klein zandweggetje op helaas, aan het einde van het pad staat een onaardige hond ons keihard blaffend op te wachten, geloof niet dat we hier welkom zijn.
We lopen snel terug naar de bewoonde wereld. We Googlen een ander plekje maar laten ons nu door een tuktuk afzetten bij Sam's House. Echt leuke huisjes/hutjes op 't water van de rivier.
We kiezen een leuk, idyllisch plekje uit en huren vervolgens 2 scooterjes. We rijden allereerst naar de brug over de river Kwai. Dit is een onderdeel van de Birma spoorlijn waar in de 2e wereld oorlog veel krijgsgevangenen aan gewerkt hebben en bij omgekomen zijn.
Daarna zijn we een beetje door Kanchanaburi gereden, hebben een begraafplaats bezocht waar we o.a. graven van Nederlandse krijgsgevangenen zagen. Indrukwekkend.
We rijden heerlijk rond op onze scootertjes totdat de avond valt.
Er zou volgens Azië backpackers een leuk restaurantje zijn, met de scooter zouden we daar zo zijn maar na 15 minuten rondrijden hadden we het nog niet gevonden. Bij navraag bleek dat ze 2 maanden geleden gesloten waren. De dame die dit ons vertelde vroeg of we het leuk vonden om naar de lokale night Market te gaan. Jaaaaa natuurlijk vinden wij dat leuk! Zij reed voorop op de scooter en wij erachteraan. Kris, kras door Kanchanaburi kwamen we op een plein vol stalletjes. Eten genoeg! We bedankten de mevrouw en liepen langs de vele stalletjes. We zagen lekkere noodles en padthai liggen en besloten die te bestellen. Er werden 2 plastic stoeltjes voor ons neergezet en we kregen onze noodles, echter deze waren koud. De wok pan aanwijzen hielp niet maar Google translate bood de oplossing. Twee heerlijke bordjes noodles voor 30 bath (90 eurocent) en wat een belevenis. Daarna aten we nog wat spiesjes van de BBQ waarvan eentje "chicken inside" was..... Wat dat precies was weet niemand....
Tot slot reden we terug en namen nog 1 drankje in een café met live muziek om vervolgens vroeg te gaan slapen zodat we morgen vroeg op konden staan om naar de Erawan watervallen te gaan.

Fietsen door Bangkok

Na de lange nacht ontbijten we bij de 7 eleven. Voor iedereen die in Thailand reist is de 7 eleven een bekende winkel. Tosti's, ijskoffie en alles wat je nodig hebt vind je hier.
De wandeling naar de rivier brengt ons door straatjes waar we vorig jaar ook gelopen hebben.
Bij de rivier kopen we een kaartje voor de lokale boot. Eerst proberen de kaartverkopers ons een veel duurder kaartje voor de toeristenboot te verkopen maar na wat doorvragen lukt het ons de juiste kaartjes te kopen.
De lokale boot is een belevenis op zich. In een razend tempo wordt er aangemeerd en mbv fluitsignalen weet de schipper, voorin de boot, wat er achterin de boot, bij het in en uitstappen gebeurd.
We hebben voor de middag een fietstocht door Bangkok geboekt bij Co van Kessel. Co is 30 jaar geleden begonnen met zijn fietstochtjes. In 2012 is Co overleden maar nog altijd worden de fietstochten georganiseerd.
Met 7 andere Nederlanders beginnen we onze tocht.
Allereerst steken we de rivier over met de fietsen op een boot. We komen aan in Thonburi, vroeger was dit een hoofdstad. De sfeer is hier veel rustiger dan in Bangkok. We fietsen door smalle steegjes en straatjes, ruiken gestoomde rijst, vers gewassen kleding en allerlei andere typische Thaise geuren. Mensen zwaaien vriendelijk en na ieder hoekje is het weer een verrassing.
Bij een tempel laten we 3 x de gong klinken voor goed geluk.
Vanaf Thonburi fietsen we over een brug terug het drukke Bangkok in. En om het nog spannender te maken fietsen we door China Town en de chaotische markt.
Aan het einde stoppen we bij een klein winkeltje waar we wat Thaise snackjes krijgen. O.a. chips van inktvis en kleine balletjes van zoete aardappel, die laatste smaken naar oliebollen.
We hebben een heerlijke middag gehad, echt een andere kant van Bangkok gezien.
Met de boot varen we weer terug naar de andere kant van Bangkok. Vinden een heerlijk terras waar we MaiTai drinken. We besluiten de dag met een fantastische maaltijd bij een Indier, heerlijke curry met Naan brood.

Aankomst in Bangkok

Vandaagis dan eindelijk de dag waar wezonaar uitgekeken hebben. Vanaf Schiphol vliegen we met Finnair, via Helsinki, naar Bangkok.
Na een vlotte overstap op Helsinki vliegen we door tot Bangkok waar we om 7.05 lokale tijd landen.
We weten de weg dus zijn vlotjes bij de lokale bus die ons naar KhaoSan road brengt. Hier hebben we een hotel geboekt voor de eerste 2 dagen, Dang Derm hotel met rooftop zwembad en uitzicht op het Grand Palace. We kunnen nog niet in onze kamer dus gaan we lekker van Bangkok genieten te beginnen met een vers mangosapje en een Thaise massage.
De Thaise massage was voor mij een heerlijke ervaring alleen bij Herman pakte het nietzofijn uit en had hij na de massage behoorlijk last van zijn nek.
Terug lopend naar het hotel werden we verleid door de heerlijke geuren van de Thaise keuken en bestelde we ons eerste bordje Pad Thai.....
Inmiddels konden we in onze kamer, een heerlijkheid, kingsize bed, lekkere douche kortom genieten.
Door de nachtvlucht waren we behoorlijk moe en besloten we de middag lekker aan het zwembad door te brengen.
''s avonds tuktuk naar Patpong genomen, de drukte van de markt en alle mensen zorgt ervoor dat we met een uurtje hier weer weg zijn en naar ons hotel terug gaan. We zijn zo moe dat we in een soort coma in slaap vallen en maar liefst tot 10.30 door slapen.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Op 24 oktober 2019 vertrekken wij naar het fijne Thailand. We starten in Bangkok en hebben vanaf daar niets gepland....we gaan waar de wind ons brengt.....

Lees gezellig met ons mee en beleef alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Mijn vadertje van 88 leest ook met dit blog mee, zo blijft hij precies op de hoogte van onze reis. Af en toe zal je best een reactie van hem lezen.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!